به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سارا تابع پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی با اعلام این خبر گفت :امروزه تایپوگرافی در هنر گرافیک و نقاشی کاربرد فراوان دارد ولی تا کنون از این شیوه برای نقش انداختن روی سفال استفاده نشده بود .
وی تصریح کرد که هم اکنون این شیوه در قالب یک طرح پژوهشی در کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی در حال انجام است.
او افزود:در این روش از ترکیب خط و نوشته در قالب نقش استفاده می شود به نحوی که خوانا نبوده و به شکل نقش در آید.
این پژوهشگر تصریح کرد که تکنیک کار در این شیوه به این صورت است که ابتدا نوشته ها تجزیه و تحلیل و خلاصه شده و با نقش های ایرانی و نقش مایه های دوره ساسانی ترکیب می شوند و نهایتا طرح نهایی انتخاب و روی سفال انداخته می شود .
تابع با بیان اینکه در این روش از لعاب های مات و رنگ های ترکیب شده استفاده می شود گفت :بر خلاف برخی از سفالینه ها که با سیاه مشق و شکسته نستعلیق نقش پردازی می شوند طرح ها در این شیوه منحصر به فرد و خاص هنرمند است .
تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.
انتهای پیام/